חומרים פעילי שטח של חברת WILLMAR

עמוד הבית מאמרים חומרים פעילי שטח של חברת WILLMAR

חומרים פעילי שטח של חברת WILLMAR

מידע כללי: 

חומרים פעילי שטח הם תרכובות כימיות אורגניות המפחיתות את מתח הפנים או מתח המשטח בין שני נוזלים, נוזל וגז, או נוזל ומוצק. חומרים פעילי שטח הם בין הכימיקלים הנפוצים והחשובים ביותר מבחינה מסחרית. משקי בית כמו גם תעשיות רבות ושונות משתמשים בהם בכמויות גדולות כחומרי ניקוי ,כחומר מתחלב, כחומרי הרטבה, כחומרי קצף, תוספים אנטי-סטטיים או חומרי פיזור. חומרים פעילי שטח על בסיס שומנים צמחיים כגון : שמן זית, שמן קוקוס, שמן סויה ועוד. הם ידועים בתכונותיהם הירוקות, ברי-הקיימא ובטוחים לשימוש. דבר זה הופך אותם לאלטרנטיבה אטרקטיבית לחומרים פעילי שטח סינתטיים שעשויים להיות רעילים לאדם ולסביבה. שומנים צמחיים הם חומרי גלם מתחדשים וידידותיים לסביבה, בניגוד לחומרים פעילי שטח סינתטיים המופקים מנפט.

חומרים פעילי שטח (חפ"ש) הם תרכובות בעלות מבנה ייחודי הכולל ראש הידרופילי ("אוהב מים") וזנב הידרופובי ("שונא מים"). תכונה זו מקנה להם את היכולת להתמקם בממשק בין מים לשמן, תוך שהם מורידים את מתח הפנים ומאפשרים ערבוב יעיל יותר בין שני החומרים. ה"ראשים" של חומרים פעילי שטח קוטביים עשויים לשאת מטען חשמלי או לא לשאת.  ה"זנבות" של רוב פעילי השטח מורכבים משרשרת פחמימנים, שיכולה להיות מסועפת, ליניארית או ארומטית. הם מסווגים ל פי הרכב הראש שלהם: אניוני, קטיוני, נון-אניוני ,אמפוטרי

סוג חומר פעיל שטחראש הידרופילי(אוהב מים)זנב הידרופובי(שונא מים)שימושים נפוציםיתרונות
אניונינושא מטען חשמלי שליליאינו נושא מטען חשמלימוצרי ניקוי וטיפוח כמו: סבונים, שמפויעילים מאוד בהסרת לכלוך ושומן, יוצרים קצף טוב.
קטיונינושא מטען חשמלי חיוביאינו נושא מטען חשמלימרככי כביסה , חומרי חיטוי, מוצרים לשיער יעילים מאוד בהסרת לכלוך ושומן, יעילים כנגד חיידקים ופטריות.
נון אניוניאינו נושא מטען חשמליאינו נושא מטען חשמלימוצרי טיפוח לתינוקות וילדים .לעור רגישעדינים יותר לעור ולעיניים, ידידותיים יותר לסביבה. פחות יעילים בהסרת לכלוך ושומן, פחות יוצרים קצף. פחות רגישים לקשיות המים.
אמפוטרייכול לשאת מטען חשמלי חיובי או שלילי, תלוי ב-pH של הסביבהאינו נושא מטען חשמלימוצרי טיפוח אישי,תרופות. טקסטיל, פלסטיק, חקלאות.יעילים בתחום רחב של pHפחות מגרים לעור ולעיניים בהשוואה לחומרים פעילי שטח אניונים וקטיונים

שימושים בתעשייה: 

חומרים פעילי שטח צמחיים משמשים במגוון רחב של מוצרים, כגון:

מוצרי ניקוי: סבונים, שמפו, נוזלי כלים, מטהרי רצפה ועוד.

מוצרי טיפוח אישי: קרמים, תחליבים, ג'לים, מוצרי איפור ועוד. מולקולות פעילי שטח מאוד שימושיים במוצרי הקוסמטיקה כי הם תואמים הן למים והן לשמן.

מוצרי מזון: תוספי מזון, מתחלבים, מייצבים ועוד.

תעשיות נוספות: כגון טקסטיל, פלסטיק, חקלאות ועוד.

כיצד החומרים פעילי השטח פועלים?

כאשר ישנה כמות מספקת של מולקולות פעילי שטח בתמיסה הן מתחברות יחד ליצירת מבנים הנקראים מיצלות. עם היווצרות המיצל, ראשי פעילי השטח ממקמים את עצמם כך שהם נחשפים למים, בעוד שהזנבות מקובצים יחדיו במרכז המבנה המוגן ממים.

                 מיצלה

הזנבות ההידרופוביות מכונסות פנימה . והראשים ההידרופיליים כלפי חוץ .

המצלות פועלות כיחידה להסרת חלקיק לכלוך. הזנבות ההידרופוביים נמשכים לחלקיק ומקיפים אותם, בעוד שהראשים ההידרופיליים מושכים את החלקיק מהמשטח ולתמיסת הניקוי. ואז המצלות מתחדשות כשהזנבות מרחפים את החלקיק במרכז המבנה.

סדרת WILFARET  אלכוהול שומני ואתיל אוקסיד – FAEs – נון אניונים

סדרה זאת מבוססת על תהליך אתוקסילציה , זהו תהליך כימי שבו אתילן אוקסיד EO) C2H4O) מגיב עם אמין, אלכוהול או פנול, חומצה או שמן כדי לייצר אתוקסילאט או אתוקסילטים או פעיל שטח עם אתוקסילציה.

מתגובה של אלכוהול שומני ואתילן אוקסיד נוצרת מולקולה המורכבת משני חלקים, האחד אלכוהול שומני הידרופובי והחלק השני שרשרת הידרופלית, פוליאוקסיאתילן. הרכב זה  של אלכוהול עם אתוקסילציה המכיל חלק הידרופובי (שונא מים) עם מרכיב הידרופילי (אוהב מים), מאפשר להם לערבב ולהמיס שמן ומים . תכונות אלו של אלכוהול עם אתוקסילציה מתאימה להגדרה של חומרים פעילי שטח . לתרכובות מסוג זה יש תכונות שימושיות רבות בתעשייה: כחומרי ניקוי, חומרי הרטבה, מתחלבים, מסירי שומנים ומרככים. האלכוהול האתוקסילטי משמש לשווקים מסחריים רבים, כמו מוצרי טיפוח ביתיים ואישיים, אגרוכימיקלים, צבעים וציפויים, שמן וגז וניקיון תעשייתי ומוסדי.

אלכוהולים שומנים הן נגזרות של שומנים טבעיים ושמנים, כגון: שמן קוקוס, שמן דקלים ושמן סויה. הם בעלי שרשראות פחמן ארוכות שבתגובה עם אתילן אוקסיד ניתן יהיה לקבל הרכבים שונים עם מאפיינים שונים של אלכוהול שומני שעבר אתוקסילציה.  דוגמא לאלכוהולים שומנים טבעים מתכלים הם אתוקסילטים של אלכוהול לאוריל.  Lauryl Alcohol Ethoxylate (LAE) . אלכוהול שומני טהור עם 12 אטומי פחמן (C12H25OH) חומר זה מתפקד כחומר מקציף במוצרי טיפוח אישיים כגון שמפו וג'ל רחצה. תכונת ההרטבה היעילה של LAE מוצאת שימוש במוצרי ניקוי ביתיים כולל חומרי ניקוי, חומרי ניקוי לכביסה וחומרי ניקוי למשטחים קשים. אתוקסילטים אלכוהוליים לאוריל נמצאים בשימוש בטיפוח אישי ובקוסמטיקה כמתחלבים בקרמים. 

דוגמא נוספת היא Laureth - (ראשי תיבות של Lauryl Ether) הוא שם כללי לתערובת של אלכוהולים שומניים אתוקסילטים המופקים מאלכוהול לאוריל (C12H25OH). ניתן להשתמש בו במגוון רחב של מוצרים: מוצרי טיפוח אישי כמו- שמפו, מרכך, סבון, ג'ל רחצה, קרם גילוח.  נוזל כלים, הסרת שומן, תחליבים, קוטלי עשבים, חומרי הדברה. 

סדרת Wilfaret – מתוצרת חברת וילמאר היא סדרה של חומרים אתוקסילטים אלכוהוליים שהם חומרים פעילי שטח לא יוניים. חומרים אלו מוגדרים כחומרים ירוקים בגלל יכולתם להתפרק בסביבה.  

C1214C12168C121Castor oil
WILFARET KBA 1WILFARET KBE 1WILFARET KC7HWILFARET CO 6
WILFARET KBA 22WILFARET KBE WILFARET CO 27
WILFARET KBA 33WILFARET KBE WILFARET CO 36
WILFARET KBA 47WILFARET KBE 
7WILFARET KBA 

סדרת WILFARET

קישור לאתר לקבלת מידע מפורט על החומרים בטבלה ועוד ממשפחה זאת :

https://www.wilmar-international.com/oleochemicals/product-finder

פעילי שטח אניונים סדרת WILFARES – 

חומרים פעילי שטח אניונים הם חומרים אורגניים. כאשר חומרים אלה מומסים במים, נוצרים חלקיקים טעונים שליליים, כלומר אניונים. פעילי שטח אניונים הם כאלה שיש להם מטען שלילי בקבוצות הראש. חומרים פעילי שטח הם חומרים המפחיתים את מתח הפנים על פני השטח במגע בין מולקולות שמן ומים וגורמים להתייצבות תערובות .                                                                                             חומרים פעילי שטח הם אולי החשובים ביותר מבין כל המרכיבים הקוסמטיים. לא יכולה להתקיים תעשיית קוסמטיקה ללא חומרים פעילי שטח.  בייצור מוצרי קוסמטיקה, פעילי שטח משמשים לתפקידים כמו: חומרי ניקוי, חומרי הרטבה, חומרי קצף לשמפו, מתחלבים בקרמים, במוצרי טיפוח לעור ולשיער, ובשמים. למטרות עיבוי, כתחליב, להמסה ושיפור החדירה.                                                             המאפיין העיקרי ההופך את מולקולות פעילי שטח למרכיבים קוסמטיים חיוניים היא שהם תואמים גם למים וגם לשמן.

חומרים פעילי שטח אניונים משומן וחומצות שומן, מורכבים משרשרת הידרופובית ארוכה (ממקור שומן או חומצות שומן) וראש הידרופילי (קבוצה אניונית). קבוצות אניוניות נפוצות: סולפט, קרבוקסילט, סולפונט.

התכונות המאפיינות קבוצה זאת הם: 

  • מסיסות במים כתלות באורך שרשרת הפחמן ובסוג הקבוצה האניונית. 
  • יוצרים קצף עשיר ויציב.
  • מסירים לכלוך ושומן ביעילות.
  • יחסית זולים לייצור.
  • מתמוססים בקלות במים קשים ובמי מלח.
  • עמידים בפני חום ו-pH.
  • פריקים ביולוגית 

שימושים בתעשיות השונות:

מוצרי טיפוח אישי: שמפו, סבון, מרכך, ג'ל רחצה, משחת שיניים.

מוצרי ניקוי: נוזלי כלים, חומרי ניקוי כלליים, מטהרי רצפה.

טקסטיל: צביעת בדים, גימור בדים, חומרי ניקוי לטקסטיל.

כימית: ניקוי מתכות, הסרת שומן, תחליבים.

דוגמאות לחומרי שטח אניונים הם: אמוניום לאוריל סולפט, נתרן (סודיום)  לאורית סולפט, נתרן לאוריל סרקוסינט, נתרן מירית' סולפט, נתרן פארת' סולפט, נתרן סטארט, נתרן לאוריל סולפט, α olefin sulfonate ואמוניום לאורית' סולפט.

סדרת WILFARES

                  SODIUM LAURYL ETHER SULFATE -SLES     
WILFARES EASA 70C1214-1EO 70%
WILFARES EASA 70C1214-2EO 70%
WILFARES EASA 70/JC1216-1EO 70%
WILFARES ESB 70C1216-2EO 70%
WILFARES ESB 28 (HIGH Ph)C1216-2EO 28%
WILFARES ESB 28 BAC1216-2EO 28%
WILFARES ESC 70C1216-3EO 70%
                SODIUM LAURYL SULFATE -SLS     
WILFARES LX 28C1216 28%
AMINO ACID DERIVATIVES
SODIUM LAUYROYL SARCONSINATEAMINO ACID DERIVATIVES

מידע נוסף על המוצרים בטבלה ומוצרים נוספים ניתן לקבל באתר :

https://www.wilmar-international.com/oleochemicals/product-finder

עבור חומרים פעילי שטח מסוג קטיוני ואמורפי ניתן למצוא בקישור הבא:

https://www.wilmar-international.com/oleochemicals/product-finder

חומרים פעילי שטח אילו מיוצרים בשיתוף פעולה (JV) של חברת WILMAR עם חברת Clariant.