סדרת WILFAROL  – אלכוהולים שומנים תוצרת חברת וילמאר

עמוד הבית מאמרים סדרת WILFAROL  – אלכוהולים שומנים תוצרת חברת וילמאר

סדרת WILFAROL  – אלכוהולים שומנים תוצרת חברת וילמאר

אלכוהולים שומנים הן נגזרות של שומנים טבעיים ושמנים, כגון: שמן קוקוס, שמן דקלים ושמן סויה. לאלכוהול שומני מהצומח יש בדרך כלל מספר זוגי של אטומי פחמן וקבוצת אלכוהול בודדת  (-OH) המחוברת לפחמן הסופי. הם נמצאים בשימוש נרחב בתעשייה. בדומה לחומצות שומן, לרוב מתייחסים אליהן באופן כללי על ידי מספר אטומי הפחמן במולקולה, כגון "אלכוהול C12", כלומר : אלכוהול בעל 12 פחמנים, למשל דודקנול.  C12H26O (לאוריל אלכוהול)

אלכוהולים שומנים הם קבוצה של תרכובות אורגניות בעלות מספר מאפיינים שעיקריים: שבהם הם:

  1.  אורך שרשרת ארוך: הן בעלות שרשרת ארוכה וישרה של אטומי פחמן, בדרך כלל הנעה בין 8 ל-22 אטומי פחמן. 
  2. הן בעלות קבוצת הידרוקסיל (OH) בקצה אחד של השרשרת, בדומה לאתנול אלכוהול הנמצא במשקאות אלכוהוליים.
  3. בניגוד לאתנול, שהוא נוזל נדיף בעל השפעות משכרות, אלכוהולים שומנים הם בדרך כלל מוצקים שעוויתיים. אלכוהול שומני יכולים להיות רוויים או בלתי רוויים, בהתאם לנוכחות קשרים כפולים בשרשרת הפחמן. אלכוהולים שומנים רוויים נפוצים יותר ולרוב יהיו  מוצקים , בעוד שאלכוהול שומני בלתי רוויים הם נוזליים יותר.
  4. אלכוהול שומני הם בדרך כלל חסרי ריח וטעם.
  5. אלכוהול שומני הם תרכובות אורגניות בעלות תכונות אמפיפיליות, כלומר הן מכילות קבוצה הידרופילית (אוהבת מים) וקבוצה הידרופובית (שונאת מים). תכונות אלו הופכות אותם לחומרים פופולריים לשימוש במגוון רחב של יישומים תעשייתיים.
  6. באופן כללי, אלכוהול שומני אינם רעילים. הם נחשבים בטוחים לשימוש ברוב המוצרים, כולל מוצרי צריכה, מוצרי תעשייה ומוצרי תרופות. 

אלכוהול שומני טבעי מופק משמנים צמחיים או מהחי ויש להם הרכב כימי הכולל מספר זוגי של אטומי פחמן לכל מולקולה, בעוד שלאלכוהולים שומניים סינתטיים, המופקים ממוצרי נפט, עשויים להיות מספר אי זוגי של אטומי פחמן לכל מולקולה. חברת וילמאר מייצרת רק משמנים צמחיים. 

בדרך כלל ניתן להחליף אלכוהול שומני סינתטי באלכוהול שומני טבעי בייצור מוצרים מסוימים במורד הזרם. ברוב האלכוהולים השומנים משתמשים ליצור חומרים פעילי שטח (אלכוהול שומני הוא לא יוני). לרוב הם משמשים בייצור חומרי ניקוי לכביסה, לשטיפת כלים ומוצרי ניקוי ביתיים אחרים.

מלבד השימוש בהם כחומרים פעילי שטח, אלכוהולים שומניים נמצאים בשימוש נפוץ במגוון תעשיות, כולל חומרי פלסטיק, ממיסים, חומרי טעם וריח, מייצבי קצף, חומרי סיכה, קוסמטיקה,  שמפו, צבעים וציפויים, חומרי עזר לטקסטיל ,עור ודיו להדפסה ומזון. 

50% מהאלכוהול השומני בשימוש מסחרי הם ממקור טבעי, והיתר הוא סינתטי.

האלכוהולים השומניים מסווגים בדרך כלל:

  • שרשרת קצרה (C6-10) –

         למשל: -1 Octanol (capryl alcohol)- C8H18O

  • שרשרת בינונית (C12-14)- 

         למשל: Myristyl alcohol (1-tetradecanol) C14H3O

  • שרשרת ארוכה (C16-18) –

         למשל: Cetyl alcohol (1-hexadecanol) C16H34O

* אלכוהול גבוה יותר (C20-C22) ניתן להשיג משמן לפתית או שמן זרעי חרדל  בהתאם למספר אטומי הפחמן הכלולים בכל מולקולה.

רוב האלכוהולים השומנים בטבע נמצאים כשעוות, שהם אסטרים של חומצות שומן ואלכוהול שומני. הם מיוצרים על ידי חיידקים, צמחים ובעלי חיים. אלכוהולים שומניים הם חומרים מתכלים בטבע. 

להלן מספר דוגמאות ספציפיות לשימושים תעשייתיים של אלכוהול שומני:

  • תעשיית הפלסטיקה – באופן כללי אלכוהולים שומניים משמשים למטרת הפיכת הפלסטיק לגמיש יותר ולא שביר. דוגמה אחת לאלכוהול שומני המשמש בתעשיית הפלסטיקה היא אלכוהול סטראריל (C18H38O)- WILFAROL 1898 . אלכוהול סטראריל הוא אלכוהול שומני רווּי באורך שרשרת של 18 אטומי פחמן. הוא בעל תכונות אמפיפיליות, כלומר הוא מכיל קבוצה הידרופילית (אוהבת מים) וקבוצה הידרופובית (שונאת מים).תכונות אלו הופכות את אלכוהול סטראריל לפלסטיפייזר יעיל בייצור פלסטיק. פלסטיפייזרים הם חומרים המוסיפים לפלסטיק גמישות ויכולת לעמוד בטמפרטורות גבוהות. אלכוהול סטראריל משמש בייצור מגוון רחב של פלסטיק, כולל : פלסטיק ABS )ABS משמש בייצור כלי בית, מכשירים חשמליים ועוד) פלסטיק PVC (PVC משמש בייצור צינורות, חלונות ועוד)  ופלסטיק PP (משמש בייצור בקבוקים, חבילות מזון ועוד).

בנוסף לשימוש שלו כפלסטיפייזר (חומר המוסיף גמישות ורכות לחומר מוצק. הוא עושה זאת על ידי הפרעה לתהליך ההידוק של מולקולות החומר, ובכך הופך אותו ליותר גמיש ופחות שביר) אלכוהול סטראריל משמש גם כחומר עמיד בפני אש בייצור פלסטיק. וכחומר מייצב בייצור פלסטיק.

  • קוסמטיקה  - לדוגמא, - WILFAOL 1099  דציל אלכוהול ,הוא אלכוהול שומני רווּי באורך שרשרת של 10 אטומי פחמן. הוא בעל תכונות אמפיפיליות תכונה זאת הופכות את דציל אלכוהול שומני לחומר שימושי במגוון יישומים בתחום הטיפוח והיופי.

דציל אלכוהול שומני משמש כחומר סיכה כדי לשפר את המרקם של מוצרים כמו: קרמים, משחות לעור. הוא גם משמש כחומר מייצב כדי לשפר את יציבות המוצרים ולמנוע את התפוררותם.                  בשמפו, דציל אלכוהול שומני משמש כחומר מרכך כדי להפוך את השיער לרך יותר ומבריק יותר. הוא גם משמש כחומר מייצב כדי למנוע את התפוררות השמפו. 

במסכות פנים, דציל אלכוהול שומני משמש כחומר מייצב כדי לשפר את יציבות המסכות ולמנוע את התפוררותן. הוא גם משמש כחומר פעיל על פני השטח כדי לעזור למסכות להיספג בעור.

בנוסף לשימושים אלו, דציל אלכוהול שומני משמש גם כחומר מוסף במוצרי טיפוח אחרים, כגון מסקרה, ליפסטיק ועוד. הוא משמש גם כחומר לייצור מוצרים אחרים, כגון דבק, גומי ועוד.

  •  מוצרי ניקוי -   לדוגמא, לאוריל אלכוהול  1298  WILFAROL הוא אלכוהול שומני רווּי באורך שרשרת של 12 אטומי פחמן. לאוריל אלכוהול הוא חומר אורגני בעל נוסחה כימית C12H25OH. לאוריל אלכוהול הוא חומר שקוף, בעל ריח חריף עדין. הוא מסיס במים וברוב הממסים האורגניים. הוא בעל תכונות אמפיפיליות ולכן הוא משמש במוצרי ניקוי, כחומר פעיל שטח. הוא מפחית את מתח הפנים של המים. דבר זה מאפשר למים להיספג טוב יותר בלכלוך ולסייע בהסרת הלכלוך. הוא מוסף למשל למוצרי כביסה.  במוצרי ניקוי תעשייתיים, לאוריל אלכוהול משמש כדי להסיר לכלוך ושומן משטחים תעשייתיים.
  • מוצרי טיפוח אישיים – לדוגמא, 1898  WILFAROL אלכוהול סטאריל: אלכוהול שומני רב תכליתי . אלכוהול סטאריל, הידוע גם בשם אוקטדקנול או 1-אוקטדקנול, הוא אלכוהול שומני עם הנוסחה הכימית C18H38O. הוא מוצק לבן ושעוותי בטמפרטורת החדר , חסר ריח או בעל ריח אלכוהול שומני קלוש מאוד. אינו מסיס במים, אך מסיס בממיסים אורגניים רבים כמו אלכוהול ושמנים. יש לו גם תכונות הידרופיליות (אוהבות מים) וגם ליפופיליות (אוהבות שמן), מה שהופך אותו לחומר מתחלב ומעבה טוב. אלכוהול סטאריל נמצא בשימוש נרחב בתחליבים, קרמים, שמפו, מרככים, שפתונים ומוצרי טיפוח וטיפוח אחרים. הוא פועל כמרכך, מעבה, מתחלב ומייצב. אלכוהול סטאריל עוזר להחליק ולרכך את העור והשיער, גורם לו להרגיש יותר לח ופחות יבש. הוא מונע הפרדה של שמן ומים במוצרים קוסמטיים, מבטיח מרקם אחיד. הוא מוסיף צמיגות למוצרים נוזליים, מה שהופך אותם לקלים יותר למריחה ופחות סבירות שיפעלו.
  • תעשיית המזון – לדוגמא, אוקטיל אלכוהול 0899  WILFAROLהוא אלכוהול שומני רווּי באורך שרשרת של 8 אטומי פחמן. הוא בעל תכונות אמפיפיליות. אוקטיל אלכוהול משמש כחומר פעיל שטח במוצרי מזון, כגון רטבים, מוצרי חלב ועוד. הוא עוזר להפחית את מתח הפנים של המים, מה שמאפשר למים להיספג טוב יותר במוצרים ולסייע בהסרת לכלוך ושומן. 
  • תעשיית הצבעים – לדוגמא, 1498 WILFAROL זהו אלכוהול שומני בשם מירסטיל בעל נוסחה כימית C14H28O. הוא אלכוהול שומני רווּי עם 14 אטומי פחמן. הוא חומר שקוף, בעל ריח חריף עדין. מסיס במים וברוב הממסים האורגניים. משמש כחומר מייצב לצבע. הוא עוזר לשפר את יציבות הצבע ולהאריך את חיי המדף שלו. אלכוהול שומני מיסטריל משמש גם כממס להמסת צבעים. הוא עוזר להמיס את הצבע לייצור מרקם אחיד וקל לשימוש. 
  • תעשיית התרופות – לדוגמא,1698 WILFAROL אלכוהול שומני צטיל. הוא חומר אורגני בעל נוסחה כימית C16H34O. הוא אלכוהול שומני רווּי באורך שרשרת של 16 אטומי פחמן. הוא חומר שקוף, בעל ריח חריף עדין. הוא מסיס במים וברוב הממסים האורגניים. אלכוהול שומני צטיל משמש במגוון רחב של יישומים בתעשייה, כולל בתעשיית התרופות שם הוא משמש כחומר גלם להכנת תרופות, כגון תרופות לטיפול בעור, תרופות לטיפול בדלקות ועוד.

ניתן למצוא בקישור הבא מידע מפורט על אלכוהולים שומנים באתר : https://www.wilmar-international.com/oleochemicals/product-finder

חברת וילמאר מוכרת גם תערובות של שמנים אלכוהולים כמו אילו המופיעים בטבלה הבאה: 

שם מסחרי של האלכוהול השומנימרכיבי הבלנד
WILFAROL 0810OCTIL -DECYL ALCOHOL
WILFAROL 1214LAURYL-MYRISTYL ALCOHOL
WILFAROL 1216LAURYL-CETYL ALCOHOL
WILFAROL 1218LAURYL-STEARYL ALCOHOL
WILFAROL 1618 (50:50)&(70:30)STEARYL ALCOHOL - CETO